„A szakképzésről szóló többször módosított 1993. évi LXXVI. törvény 5.§ (1) bekezdése értelmében az országos gazdasági kamarák – az országos gazdasági érdekképviseletekkel együttműködve – 16 szakmában kidolgozták a szakmai és vizsgakövetelményeket.”

 

F. feladat

 

F/1         Zőldborsóleves vajas galuskával
Hortobágyi rostélyos

F/2         Szárnyashús rizottó supréme mártással
Székelygulyás

F/3         Tejfölös burgonyaleves csipetkével
Hagymás rostélyos pirított burgonyával

F/4         Húsleves finommetélttel
Töltött dagadó tökfőzelékkel

F/5         Tarhonya leves
Töltött paprika

F/6         Parajfelfújt sajtmártással
Borsos tokány párolt rizzsel

F/7         Karalábéleves galuskával
Borjúmájpuding capri mártással

F/8         Sonkafelfújt madeira mártással
Citromos-vajas borjúszelet rostonsült zöldségekkel

H.feladat

 

H/1        Frankfurti leves
Zöldséges rizses csirke

 

H/2        Hideg meggyleves
Brassói aprópecsenye, káposztasaláta

 

H/3        Karalábé leves
Hagymás rostélyos, hasábburgonya

 

H/4        Zellerkrémleves, zsemlekocka
Szárnyas ropogós paradicsommártással

 

H/5        Jércesaláta
Marhapörkölt, tarhonyával

 

H/6        Spárga csőben sütve
Citromos vajas borjúszelet, sült zöldség körettel

 

H/7        Szárnyas rizottó, velouté mártással
Párolt
marhasült vadasan, spagettivel

 

H/8        Szárnyas vagdalékkal töltött palacsinta rántva, tartár mártással
Rablóhús nyárson saláta körítés, pirított burgonya

 

J feladat

J/1          Zöldborsóleves vajas galuskával
Hortobágyi rostélyos

J/2          Szárnyashús rizottó supréme mártással
Székelygulyás

J/3          Tejfölös burgonyaleves csipetkével
Hagymás rostélyos piritott burgonyával

J/4          Gombás rétes madeira mártással
Töltött dagadó tökfőzelékkel

J/5          Sütőtök krémleves pirított tökmaggal
Marhapörkölt tarhonyával

J/6          Parajfelfújt sajtmártással
Borsos tokány párolt rizzsel

J/7          Karalábéleves galuskával
Borjúmájpuding capri mártással

J/8          Sonkafelfújt madeira mártással
Citromos-vajas borjúszelet  rostonsült zöldségekkel

G feladat

G/1        Makaróni milánói módon
Töltött paprika, sós burgonyával

G/2        Rántott camambert áfonya mártással
Töltött sertésdagadó, rizi-bizivel

G/3        Gombafejek sörtésztában, tartár mártással
Karfiolos becsinált csirke, párolt rizzsel

G/4        Zöldséges töltött rétes, fűszeres paradicsommártással
Serpenyős rostélyos

G/5        Sűtőtök krémleves
Debreceni sertéskaraj, párolt káposztával, hagymás tört burgonyával

G/6        Szárnyasaprólék leves
Lecsós sertés szelet, párolt rizzsel

G/7        Tejfölös burgonyaleves
Roston sült borjúérmék, hagymamártással

G/8        Gombakrémleves, zsemle kockával
Sertéscsülök Pékné módra”

 

A tételsorok innen tölthetőek le: http://www.isziir.hu/  a helyesírási és elütési hibákkal együtt.

Szakács szakmában ezek azok a bizonyos feladatok. Mindenkinek a jó ízlésére és meglátására bízom, hogy minősítse a fenti tételsort.

 

Véletlenszerűen egy  „kedvencet” emelnék ki:

Makaróni milánói módon
Töltött paprika, sós burgonyával”

 

 A jelenlegi rendszer szerint a tanulóknak ezt a vizsgát a harmadik lezárt félév végén kell letenni ( 300 perc alatt), ha nem sikerül, akkor egy pótvizsga lehetősége van. A sikeres kamarai szintvizsga a szakmunkásvizsga – záróvizsga egyik feltétele.

 

Az kamarai szintvizsga fontossága nem kérdéses, hiszen a tanulmányi idő felében (illetve közben) ténylegesen mérni kell a tanulók teljesítményét. Egyik célja az lenne, hogy kiderüljön melyek azok a munkahelyek amelyek csak az ingyen munkaerőt látják a diákban, aki befogható minden olyan munkára amelyet a főállású szakácsok nem végeznek el.

Ha a Kamara, mint felügyeleti szerv azt tapasztalja, hogy az adott gazdálkodó szervnél nem megfelelő a diákok képzése akkor szankciókkal élhet. A legszigorúbb büntetés a tanulófoglalkoztatás megvonása lenne, a legenyhébb pedig az enyje – benyje. Előbbire még nem nagyon volt példa, az utóbbira sem gyakran.   

 

A vizsga másik célja az lenne, hogy megmutassa az eddig megszerzett tudást és feltárja a hiányosságokat. Ez két véletlenszerűen kihúzott étel elkészítése alapján nem felmérhető. Feltehetőleg praktikusabb és célravezetőbb lenne, egy Európában is elfogadott standard leves (pl.: erőleves esetleg idényhez illő krémleves – velouté ) elkészítése a hozzá passzoló betéttel. Főételeként pedig, árukosaras rendszerben megvizsgálni azt, hogy a diákoknak milyen mélységig sikerült elsajátítani a technológiát. Tudják egy adott alapanyag esetben kiválasztani az ahhoz legjobban passzoló előkészítést és hőközlést, tudnak – e ízeket és textúrákat párosítani. Kialakult –e már az ízlelésük és a tálalási, arány és szépérzékük. Sikerült-e már elfelejteniük a saláta levéllel és paradicsom cikkel való díszítést.
Ha fontos az, hogy a „rántott camambertet” hány gramm zsemlemorzsában panírozzuk, akkor kérdezzük meg elméleti számonkérésen. Egyébként nem fontos. Az fontosabb, hogy friss legyen a zsemlemorzsa.

 

A hazai szintvizsgáknál az az érzése az embernek, azért mert a törvény előírja és ha már kell, hogy legyen akkor oldjuk meg a lehető legegyszerűbben. Kérjünk számon receptúrát.

 

Szintvizsga külföldön.


Németországban, a Kamara kibérel egy vendéglátó üzletet (adott eseten egy szállodát), lezárja és az iskola részéről is csak egy képviselőt enged be. A diákoknak ott (ismeretlen körülmények között) kell teljesíteni egy komplex feladatott. Ezzel mérhető sok más mellett a helyzetfelismerő és alkalmazkodó képességük, probléma megoldásuk, valamint a komplex feladat révén az eddig megszerzett szakmai tudásuk is. Ha az egy munkahelyen dolgozó diákok rosszul szerepelnek, akkor a Kamara vizsgálatot indít és erőteljesen fellép annak érdekében, hogy ez többet ne fordulhasson elő.

Szerző: o.krisztián  2010.01.30. 23:25 komment

Címkék: szintvizsga

süti beállítások módosítása